varemerkeregistrering

Unngå bommerter ved varemerkeregistrering

Når man starter en bedrift eller skal i gang med å produsere et nytt produkt, kommer man ikke unna spørsmål om navn, logo og dermed varemerkeregistrering.

Hvordan skal man finne et navn og en logo som gjør en unik blant konkurrenter og som også ikke er tatt fra før og kan godkjennes?

Det er også mange andre ting en burde tenke på, men det avhenger litt av størrelsen på bedriften og om en planlegger å være internasjonal og selge produktene både innenlands og i utlandet.

Språkeksperter når markedet er Internasjonalt

Det er faktisk vanlig å innhente hjelp fra språkeksperter og professorer når man skal i gang med varemerkeregistrering og produktet eller selskapet skal operere i utlandet. Det kan være en enkel frase eller et ord som klinger bra i våre ører, men som kan bety noe helt annet på andre språk. Dette er bevist å påvirke salg av produkter. Eksperter innen ulike språk og kulturer kan oversette et varemerke og vise til betydningen i andre deler av verden.

varemerke

Det har vært en del eksempler på skikkelig dårlig valg av varemerke globalt, og slike ting bør man avklare før en setter i gang med prosessen rundt varemerkeregistrering.

Publiserte eksempler på dårlige varemerker er:

  • Bilmerket Chevrolet gav en av bilmodellene navnet Nova. Denne modellen solgte svært dårlig i hele Latin-Amerika fordi «no va» betyr, vil ikke gå på spansk.
  • Et annet bilmerke Honda, gjorde en stor bommert når de introduserte modellen med navnet «Fitta» på det europeiske markedet. De fleste av oss vet jo hva det navnet går under i Skandinavia.
  • Tannkremgiganten Colgate introduserte tannkremen «Cue» på det franske markedet. Det er det samme navnet som et svært kjent og beryktet pornografisk blad i Frankrike.
  • Puffs tørkepapir fikk problemer med markedet i Tyskland fordi «puffs» går under navnet horehus i Tyskland.
  • Likeledes fungerte ikke Clairol sin nye krølltang i Tyskland heller. Med navnet «Mist Stick» så fikk krølltangen det samme navnet som slang-uttrykket for avføring på tysk.

Andre store selskaper som har gått på en smell med fraser er selveste Coca Cola. De promoterte frasen» like-to-like», med dette ble direkte oversatt på kinesisk til «bit voks stangen». Dette førte til at de oversatte selve frasen tilbake til engelsk slik at frasen fikk betydningen «lykke i munnen». Derfor kan det å innhente profesjonell hjelp når man skal begynne på varemerkeregistrering være fordelaktig for mange.

Hovedfokus for varemerkeregistrering

Det sentrale i å lage et varemerke er å fange oppmerksomheten til kunder og forbrukere. Man skal skille seg ut blant alle alternativene. Varemerket blir brukt hver eneste gang selskapet eller produktet nevnes og promoteres. Varemerket er derfor ikke kun brukt for å fange forbrukernes interesse, men kan brukes aktivt for å posisjonere selskapet på markedet. Et varemerke som er effektivt, er et varemerke som kan være en form for kommunikasjon ut mot forbrukere for å skille det fra konkurrenter.

I tillegg til å skille seg ut med unike varemerker, så er selve varemerket et symbol på hva selskapet og produktet står for. Også hva selskapet ønsker at forbrukere skal forstå ut av varemerket. I et marked som stadig øker i omfang av både produktkategorier, tilbydere og markedssteder på grunn av globalisering, er et gjenkjennelig unikt varemerke et helt klart fortrinn.

Viktigheten av klare varemerkenavn

For å vise hvor viktig det er å ha et unikt og lett gjenkjennelig merkevarenavn, kan man enkelt vise til merker som BMW, Apple, Nike og UPS for å nevne noen.

varemerke2

For å virkelig skape et unikt merkevarenavn så kreves det mye tid og massiv markedsføringsinnsats. Ved å velge et lett og gjenkjennelig navn før varemerkeregistrering, gir dette selskapet i hvert fall en solid start.

Det er mange eksempler på at enkelte varemerker er så solide og unike at de i seg selv er blitt synonymer med egne kategorier.

  • Kleenex er så kjent at mange kaller pairlommetørklene de bruker for Kleenex selv om det er helt andre varemerker de faktisk bruker og kjøper.
  • Q-tips er et annet eksempel. Omtrent alle kaller en Q-tips for en Q-tips. Hvis en spør etter Q-tips i butikken så vil den butikkansatte vise frem hyllene med mange forskjellige merker og si at her er det vi har av Q-tips. Det er ikke engang sikkert at de fører akkurat det merket som heter Q-tips, men alle andre varemerker går under dette.
  • Frisbee er et eget varemerke, men absolutt alle typer frisbee som kan kjøpes uavhengig av merke vil kalles for Frisbee.
  • Andre varemerker som er blitt kategorier i seg selv som kan nevnes er blant annet LEGO, Aspirin, Jacuzzi og Google.

Å oppnå slik suksess som disse merkene har gjort er nok noe de fleste bare kan drømme om. Målet bør være når man skal finne et nytt og unikt varemerke at det er vidt, beskrivende og lett gjenkjennelig. Har man dette på plass så kan man være klar for varemerkeregistrering.

Kilde:

https://martinroll.com/resources/articles/marketing/brand-naming-techniques/